Artikkel: Sporcks

Sporcks
Forskjellige merker hadde kommet med noen tekniske gode produkter, men med flate design. SPORCKS ga konseptet en ny vri: Å skille seg ut gjennom sokker.
Og hvordan ble dette oppnådd? Joda - med attraktive design og høye kvalitetsstandarder.
- Vi ønsker å gi sokkene sin egen personlighet gjennom unike design som fremkaller idretten på sitt beste. Men SPORCKS er mye mer enn det. Vi ville skape en kultur, en bevegelse. Utfordringen var å begeistre folk og formidle at dette ikke bare er en trend, men at kunden måtte forstå at det er et teknisk produkt som lar deg prestere og restituere bedre under sportslige aktiviteter, sier de unge gründerne.
Global eksponering
Beslutningen var tatt, og tiden var inne for det store gjennombruddet. Måneder med hardt arbeid, tusenvis av investerte timer og mye usikkerhet fulgte i kjølvannet. Den første kolleksjonen krevde nesten ett års arbeid. På et teknisk nivå var avgjørelsen klar: Kvalitet måtte være essensielt, og produksjonsprosessen måtte være nasjonal. Valencia er SPORCKS' hjemmebane og produseres i en fabrikk rett i nærheten av kontor og lager. I en region som alltid har vært i front innen tekstilproduksjon, ble stoffene som nå kler føttene til mer enn 150 000 idrettsutøvere over hele verden, skapt.
På et kreativt nivå var dette travle måneder. Det var mye tvil og frykt. Mange runder med prøving og feiling, usikkerhet, søvnløse netter og følelsen av å hoppe ut i det ukjente ble virkelighet, da de første kolleksjonene for sykling, løping og triatlon ble tilgjengelige for salg i 2016.
- Tvilen handlet om hvorvidt dette var gjennomførbart. Store merker som Adidas og Nike hadde sokker i katalogene sine, men det var en sekundær vare som de ikke viet mye oppmerksomhet. Den situasjonen skapte en følelse av usikkerhet, fordi dette var vår hovedvirksomhet. Vi måtte skape en trend, en produktkultur, sier Jorge.
Stol på prosessen
Markedet var ukjent, men det var ingen grunn til bekymring. Responsen fra idrettsutøverne overgikk alle forventninger.
- Det var tydelig for oss at vi skulle gå videre. Det var nå eller aldri. I den forstand var vårt eneste fokus å satse fullt ut. Å gi opp alt for SPORCKS var risikabelt, men vi tok den rette beslutningen, tilføyer Alex.
Ni år senere har alt vist seg å være en suksess Hvert mål og hver ambisjon har blitt nådd. Teamet som startet med to personer og har nå vokst til seks, i tillegg til et nettverk av samarbeidspartnere og profesjonelle idrettsutøvere som har gjort SPORCKS til en referanse innen markedet for sportssokker.
Jorge er fornøyd med den jevne fremgangen, selv om dette bare er begynnelse
- Vi setter trenden globalt. Å se designene våre i De forente arabiske emirater og i Australia, og å se noen gå med våre sokker på gaten eller under et sportsarrangement, er utrolig tilfredsstillende. Å se mennesker fra forskjellige kulturer og tradisjoner og få positive ilbakemeldinger gir en bekreftelse på arbeidet vårt som betyr mer enn noen regnskapsrapport.
Målgruppen vokser, og ingenting stopper utviklingen. Behovet for å forbedre, fortsette å skape nye design og utvikle nye produktlinjer er fortsatt uendret. Det er selve essensen av SPORCKS-universet.
Det er mer enn et bare et produkt. Det er en kultur.
Og det er langt mer enn bare en sokk. Det er SPORCKS.